El CEC demana la creació urgent d’una taula de treball sobre l’ampliació de l’aeroport de Barcelona
Notícies del Col·legi
Barcelona, 18 de setembre de 2023
El Col·legi d'Economistes de Catalunya (CEC) considera l'ampliació de l'aeroport de Barcelona "un projecte estratègic i necessari per a Catalunya, del que no es pot posposar més la seva decisió final". Per aquest motiu, durant l'acte El repte de l'ampliació de l'aeroport des d'una perspectiva econòmica, celebrat aquest dilluns a l'auditori del CEC, el Degà Carlos Puig de Travy ha demanat a la Generalitat de Catalunya, el Ministeri de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana, l'Ajuntament de Barcelona i altres administracions públiques implicades "a formar una taula de treball urgent per a no diferir més aquest tema clau per a l'economia del país i decidir quin projecte és el més adequat".
En aquest sentit, Puig de Travy els ha ofert "la necessària i lleial col·laboració del Col·legi d'Economistes de Catalunya per a avaluar i afrontar el repte de posar al dia aquesta porta de connexió amb l'exterior".
L'acte -moderat per l'economista Agustí Jover- ha analitzat des d'una vessant econòmica el debat de l'ampliació de l'aeroport de Barcelona, centrat fins a dia d'avui en l'àmbit tècnic i ambiental, i ha examinat un conjunt de factors econòmics complementaris que cal assegurar per a que l'ampliació de l'aeroport sigui eficient, tant en termes d'infraestructura com de gestió, i no errar el tret en la decisió tècnica final.
Entre d'altres aspectes s'ha destacat que qualsevol ampliació de la infraestructura, més enllà de les afectacions tècniques i ambientals, ha d'estar vinculada a una estratègia clara i creïble de gestió intel·ligent de la nova capacitat, i amb mecanismes de control per part del territori.
Durant l'acte, l'economista Ignasi Ragàs, especialista en desenvolupament urbà i transport, ha recalcat la forta estacionalitat de l'aeroport de Barcelona, com la majoria d'aeroports amb importants fluxos turístics, i ha assenyalat que "encara té marge de creixement en la temporada baixa".
Javier Asensio, professor del Departament d'Economia Aplicada de la Universitat Autònoma de Barcelona, ha apuntat que "la saturació de l'aeroport de Barcelona està generada per vols continentals", una situació que "podria mitigar-se amb una especialització per tipus de tràfic dels aeroports de Barcelona, Girona i Reus", el que implicaria una gestió comercial diferenciada de cadascun d'ells.
Per la seva banda, l'expert en aviació i catedràtic d'Economia Aplicada de la Universitat de Barcelona, Xavier Fageda, ha posat sobre la taula "la rellevància de les taxes que AENA cobra a les aerolínies com a instrument per gestionar la demanda i reduir les externalitats negatives lligades al trànsit aeri".
Per últim, Jordi Suriñach, director del Departament d'Econometria, Estadística i Economia Aplicada de la Universitat de Barcelona i director de l'estudi elaborat per a AENA sobre l'impacte econòmic de l'Aeroport Josep Tarradellas-Barcelona - El Prat, ha ressaltat la importància de l'aeroport com a infraestructura clau per al progrés econòmic del país, ja que l'aeroport aporta a l'economia del país prop de 7.000 milions d'euros al PIB i 73.000 persones ocupades, en conjunt un 2,9% del PIB de Catalunya, sense incloure l'impacte turístic i els efectes catalitzadors complementaris. Si tenim en compte tots aquests factors suposa que un 7% del PIB català (16.400 milions d'euros al PIB i 218.000 persones ocupades) directament i indirecta es deu a l'activitat de l'aeroport.
Miquel Morell, membre de la Junta del CEC ha tancat l'acte posant l'accent en el potencial de la institució de dret públic de caràcter professional que representa el Col·legi d'Economistes de Catalunya, que compta amb més de 7.400 col·legiats i col·legiades i 1.500 societats i despatxos vinculats dedicats a les diferents vessants de l'economia i l'empresa. Mitjançant l'organització d'activitats i prestació de serveis, es configura com un centre de formació i actualització professional i com un fòrum d'opinió obert a la societat en general. Tot aquest potencial el posa al servei d'un projecte
estratègic i en un moment que és una oportunitat per a quallar la millor proposta possible.